2020. április 12., vasárnap

Hogyan legyen több időm? (1. rész)


Szia!


     Gondolkodtam azon, milyen témával jöjjek a blogra, ami hasznos lehet neked, és úgy döntöttem, mivel nekem is néha van problémám az időm beosztásával (hiszen én is emberből vagyok), így most adok néhány tippet ahhoz, hogy több tevékenység férjen bele a napodba, illetve megtudhatod, hogyan tudod kiszűrni azokat a cselekvéseidet, amelyeket teljesen feleslegesen végzel minden nap.
     Nagyon sok hasznos információt gyűjtöttem össze, így ezt a témát kettő bejegyzésen keresztül fogom érinteni, gondosan összeválogatva minden lényeges tippet. Kezdjük is el!



     Nagyon sok embertől lehet manapság azt hallani, hogy "Nekem erre nincs időm" vagy "Elfoglalt vagyok minden nap". Ezek általában nem valós tények, csupán kifogások, mert az adott illető vagy nem tudja rendesen beosztani a szabadidejét, vagy esetleg lusta megtenni bizonyos dolgokat. Természetesen az is előfordul, amikor ténylegesen olyan sűrű a napod, hogy nem tudsz már belesűríteni mégtöbb programot, vagy fáradt vagy már estefelé, és nincs energiád egy újabb tevékenység megtételére. Későbbiek folyamán ezekre is fogok hozni tippeket, trükköket.


1. A munka és az iskola


     Bizonyára neked is a napod nagy részét a munkád vagy az iskolád teszi ki, ami azt hiszem, természetes dolognak számít ma már. Nyolc órás munkarendek, illetve napi 6-8 órás tanítási rendek vannak bevezetve (jobb esetben), amit nem tudsz csökkenteni. (A munka részét lehet, ha nem alkalmazottként, hanem egyéni vállalkozóként vagy szabadúszóként dolgozol, de nyilván ezek olyan élethelyzetekben lehetségesek, amiket nagyon sok ember nem adhat meg magának.) Azonban a munkahelyen és az iskolán belül is vannak olyan dolgok, teendők, amiket meg kell csinálnod, és hidd el, hiába egy hét múlva lesz csak az a bizonyos dolgozat, vagy a projekt -, amin dolgozol - határideje még messze van, jobban jársz, ha ezeket nem az utolsó pillanatra hagyod. Sokkal jobban fogod te is érezni magad, ha nem kell idegeskedned, hogy nem tudod leadni a munkád a főnöködnek vagy a tanárodnak, hanem hátradőlhetsz -, illetve elvállalhatod a következő munkát -, mert te már megcsináltad a legfontosabb feladataidat.

     Megbeszéltük tehát, hogy nem jó halogatni a dolgokat még akkor sem, ha tudod, hogy még sok időd van rá. Kicsit ehhez kapcsolódó, hogy ne képzelődj, azaz ne kezdj el álmodozni, hogy milyen jó lenne egy másik munkát végezni vagy az iskolában egy másik szakon tanulni. Ha nem vagy megelégedve a mostani helyzeteddel, akkor válts munkát, menj át egy másik iskolába, ahol azt a szakmát tudod tanulni, amit igazán szeretnél csinálni, és hozdd ki az idődből a legtöbbet, teljen hasznosan az időd. (Hozzátenném, hogy az iskolai váltásokat csak szülői engedéllyel tedd meg, hiszen nem biztos, hogy amit te kitaláltál, hogy bizony abba a suliba fogsz járni, kivitelezhető. Lehet, hogy messze van, sokat kell utaznod és sok pénzbe kerül, amit a szüleid fizetnek. Vagy lehet, hogy a képzésnek van valamennyi díja, ami szintén a szüleidre terhelődik. Ülj le a szüleiddel, és beszéljétek át!)

     Bármi is az álommunkád, az álmodozás helyett kezdd el csinálni! Nyilván nem fogod tudni egyik napról a másikra azt a munkát és életkörülményt kialakítani, ami az álmod, de ha ma elkezded az apró lépéseket megtenni az ügy érdekében, hidd el, hogy sokkal közelebbinek fog hatni a célod.

     Egyszerre csak egy dologra koncentrálj, hiszen ilyenkor minden figyelmedet arra a feladatra tudod összpontosítani. Nem teszed jól, ha mindent egyszerre akarsz megcsinálni, hiszen ahány dologba belekezdesz, annyifelé fog osztódni a figyelmed, míg végül olyan káoszban nem találod magad, hogy egyikre sem fogsz tudni koncentrálni, és csak időpazarlásnak fogod érezni.
     Ehhez kapcsolódik, hogy ha egy tevékenységet elkezdtél, akkor azt ne hagyd félbe azért, mert most épp nincs kedved hozzá vagy mert eszedbe jutott, hogy a tejfölt nem vetted meg a vacsorához. Ha elkezdted, csináld végig, hiszen neked is jobb érzés lesz, mikor a kész munkádat tudod felmutatni, ezen kívül a befejezetlen ügyek csak terhelik az emberi agyat, lestresszelnek, hiszen belül tudod jól, hogy azokat abszolút nem csináltad meg, vagy nem jól végezted el. Tegyél bele mindent egy adott feladatba, ne végezz fél munkát és ne csapd össze az egészet, csak mert már nincs kedved hozzá. Vegyél egy mély levegőt, tarts öt perc szünetet, ha szükségesnek érzed, utána pedig folytasd!



2. A szabadidőd


     A szabadidőddel szeretnéd kipihenni a munka/iskola fáradalmait, és talán jó ötletnek tartod, hogy egy kicsit henyélhess az ágyon vagy görgesd az Instát. Ezek azonban mind olyan cselekvések, melyek időpazarlásnak minősülnek. Próbáld letenni a telefonod, hiszen azon kívül is van élet!

     Ne azt csináld a szabadidődben, amit nem szeretsz! Nyilván itt most nem arra gondolok, hogy hagyd a mosatlan ruhákat, hiszen úgyis utálsz mosni, valamint a piszkos edények is rohadjanak meg ott, ahol vannak. Nem! Csupán az olyan tevékenységeket próbáld kiszűrni, amelyek nem szükségesek a mindennapi jólléted fenntartásához, haszontalanok, és még utálod is csinálni őket. Például, ha nem szeretsz szabadidődben ruhákat készíteni, akkor ne tedd! Helyette olvass el néhány könyvet, tanulj valami újat vagy tegyél meg lépéseket az álmaid felé. Hiszen hiába keresnél jól ruhakészítőként, ha utálod, és még hobbinak sem mondható számodra! Foglalkozz olyan teendőkkel, ami a jelenedet vagy a jövődet segíti elő!

     Ne bámuld folyamatosan a tévét! Bizonyára neked is volt már olyan napod, amikor órákat töltöttél tévénézéssel, és utána azt mondtad valakinek, hogy "nem volt időd" egy adott elintéznivalót megtenni. Vedd sorra, mit szoktál a tévében nézni! Sorozatokat, amiket folyamatosan megszakítanak a hosszú percekig tartó reklámok? Vagy csak szörfözgetsz a csatornák közt, és ezzel telik el egy csomó időd? Lehet, hogy a két órás filmet a tévében 3 óra alatt tudod megnézni, mert sokszor szakítják meg idegesítő reklámok. Ezeket a filmeket/sorozatokat meg tudod nézni interneten is megszakítások nélkül, így a két órás film valóban csak két órát fog elvenni az életedből.

     Fontosnak tartod az egészséges életmódot és a testmozgást, mégsem mész el futni vagy kondizni? (Persze ezeken kívül más sport is létezik.) Ha valóban fontos számodra, hogy egészséges légy, esetleg szeretnéd az ideális alakot elérni, akkor időt kell szánnod a testmozgásra is. Nem lesz egyik pillanatról a másikra jó alakod, nem fog azonnal megjavulni az egészséged, így valójában bármilyen sportot is választasz, időt fog igényelni, hogy elérd a célodat. De őszintén, inkább foglalkoznál olyan dolgokkal, ami pazarolja az időd, és nem is fontos számodra, vagy helyette elmennél sportolni, ami ugyan időigényes, de lényegesnek tartod, és még jobban is érzed magad tőle? Na ugye!

     Ha már a szabadidődet nézzük át, fontos, hogy az idődből jusson a barátaidnak, párodnak, családtagjaidnak is. A világon a legközpontibb szerepet az emberi kapcsolatok kapják, hiszen ezek nélkül magányos vagy, céltalan és elveszett. Szakíts időt azokra, akiket szeretsz, hiszen ez az igazi kikapcsolódás!


3. Rutinok


     Alakíts ki hasznos rutinokat, amelyek segítik a mindennapok gördülékenységét, valamint a hosszútávú céljaidban is pozitív szerepet töltenek be! Mindenkinek vannak rutinjai, ám nem mindegy, hogy azok milyenek. Úgy ébredsz, hogy már a kezedben van a telefon, hogy megnézhesd, mi történt az interneten, míg aludtál? Folyton olyan dolgokkal töltöd el az időd, amiket nélkülözni tudnál, így nem marad időd a hasznosabb dolgokra?

     Ha szeretnél sportolni heti háromszor, akkor vedd be a rutinjaid közé. Válassz ki három napot, amikor minden héten elmész edzeni! Fontosnak tartod az olvasást? Akkor minden napra keress olyan időpontot, amikor olvasni fogsz! Nem számít, hogy mi az, ha szeretnéd, hogy jusson rá időd, és rendszeres tevékenységet jelent, akkor vedd hozzá a rutinjaidhoz, és ezek köré gyyűjtsd össze az olyan programjaidat, amelyek nem fejeznek ki állandó teendőket, csupán egyszeriek vagy időszakosak.

     Bármilyen rutint is készítesz el magadnak tervként, tartsd be! Magadnak osztod be az idődet, a saját időddel játszadozol, mikor elhanyagolsz néhány olyan teendőt, amiket bevettél a rutinodba, mert fontosnak tartod, hogy elvégezd őket, mégsem teszel értük semmit. Ha úgy döntesz, hogy számodra fontos, hogy olvass, sportolj, énekelj vagy bármi olyat tegyél, ami előrébb visz az életedben, akkor ténylegesen tegyél érte, és ne csak egy terv maradjon! Minden alkalommal, mikor kihagysz valamit a rutinodból, előre eltervezett programodból, gondolj arra, hogy annyival messzebb kerültél a céljaidtól! Legyen elég önerőd, fegyelmed ahhoz, hogy bizony nekiállj a tervek megvalósításának!


4. Relaxálás, pihenés


     Az időd beosztásának fontos része, hogy pihenőidőket is tarts. Ebbe beletartozik, hogy aludj legalább napi nyolc órát, valamint napközben egyes tevékenységek közt tarts pár perc szünetet, relaxálj, vagy csak szívj friss levegőt! Ezekkel az apróbb pihenésekkel az agyadnak tudsz segíteni, hogy a befejezett ügyből át tudj lépni a következő eseményre, cselekvésre.

     Nem azt mondom, hogy órákig tarts szünidőket, mert azok már az elvesztegetett idő kategóriájába tartoznának. Csupán pár percet adj magadnak, hogy fellélegezhess, a következő kötelességednek pedig újult erővel, kis energiát összegyűjtve vághass bele.




     Ennyi lett volna mára ez a bejegyzés, remélem tudtam neked segíteni, hogy jobban, hatékonyabban oszthasd be az idődet. Nemsokára érkezem a második résszel, ahol még több tippet kaphatsz, addig is iratkozz fel a blogomra, kövess Facebookon és írd meg a véleményedet, gondolataidat a komment szekcióban!

Szép napot!

Mea

12 megjegyzés:

Névtelen írta...

jo szar let

Mea Tenshi írta...

Köszönöm a kommented. Kicsit bővebben is kifejthetted volna, hogy mi nem tetszett benne, illetve hogy min kellene változtatnom.
A nevedet vállalhatnád a kommentedhez, ha pedig nem mered a neveddel együtt megírni a véleményed, akkor nem is értem, egyátalán miért írsz :D

Biborosch ur írta...

Unknown bejegyzése meglehetősen udvariatlan.
Ilyet nem kérünk, ha lehet!

Mea Tenshi írta...

Köszönöm a kommented.
Itt nem is az udvariatlansággal van a gond, negatív kritika, és azt is szívesen fogadom, mert abból lehet javulni. A probléma azzal van, hogy úgy ír negatív kommentet, hogy a nevét nem meri hozzáadni. Tény, hogy nincs mindenkinek blogger vagy google fiókja, azonban egy keresztnevet oda lehetett volna írni. Nem tudtam volna meg belőle, ki az illető, mégis személyesebb lett volna.
Remélem neked tetszett a bejegyzésem és segít valamit a hétköznapi (és hétvégi) nehézségekben :)
Még egyszer köszönöm, hogy írtál!
Szép napot :)

Névtelen írta...

miaszarez

Mea Tenshi írta...

Kérlek, olvasd vissza az első kommentre írt válaszom, mert ugyanaz vonatkozik rád is 😁

Iodine Fox írta...

Mindenkihez ezt írja, el sem olvassa a bejegyzéseket, ne vedd a szivedre :)

Mea Tenshi írta...

Nem vettem, bár ha pár hónapja kaptam volna ezt, lehet elgondolkodtam volna azon, hogy abbahagyom a blogolást. Szerencsére ilyen szempontból változtam, viszont ez az illető, aki ilyesmit kommentel, nem gondol arra, hogy a bejegyzés létrehozója lehet akár egy érzékeny ember is vagy nehéz időszakban lévő személy. Remélem az ilyen írókat nem találja be 🙂

Iodine Fox írta...

Én azért írtam ki mindenkihez, aki hozzád hasonlóan megkapta a kommentet, nehogy bárkit is lehúzzon. Nekem is írta, meg is lepett vele, mert azt hittem, csak egy ember olvas... :D Ha legközelebb is megtisztel egy ilyen magasztos véleménnyel, szerintem a legjobb nem tudomást venni róla.

Iodine Fox írta...

Már csak azért sem, mert nyilván az a célja hogy megbántson másokat. Beteg lelke lehet...

Mea Tenshi írta...

Ezzel egyetértek veled. Talán idővel megunja ezt a játékot, és leszáll mindenkiről.
Köszönöm, hogy írtál és a kedves szavakat is :)

Iodine Fox írta...

Szivesen!